دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
24 آذر 1400 - 16:19

مدیریتی که امید آفرید

نویسنده :
حامد حسین عسکری
کد خبر : 10452

پایگاه رهنما:


اواسط مردادماه امسال بود که همزمان با تحلیف و آغاز به کار رسمی رئیس جمهور جدید، شعله‌های موج پنجم بیماری کرونا هم که از مدتی قبل از آن روشن شده بود، زبانه کشید و به سرعت جلو می‌آمد. آمار مبتلایان این بیماری منحوس و ناشناخته، تا روزانه ۲۰ هزار نفر و عدد فوتی‌های این بیماری هم روزانه تا ۷۱۰ نفر هم رسید.

نه بیمارستان‌ها جایی برای بستری کردن بیماران داشتند، نه رمقی برای کادر درمان باقی مانده بود و نه حتی دارو‌های تخصصی مورد نیاز بیماران پیدا می‌شد. همه این‌ها در حالی بر سر مردم آوار شده بود که تحریم‌های ضدانسانی دشمنان مردم ایران از یک طرف و سوء مدیریت‌ها و انفعال مسئولان دولت سابق برای مدیریت میدانی و جهادی بحران و اتخاذ تدابیر مناسب از طرف دیگر، بیشتر از قبل باعث سخت‌تر شدن مسئله و گسترش بیماری می‌شد.

در چنین شرایطی، از ۱۲ مردادماه امسال رئیس جمهور جدید رسما سکان امور اجرایی کشور را به عهده گرفت و حالا بعد از گذشت بیش از ۱۰۰ روز از تشکیل کابینه، آمار مبتلایان روزانه به ۲ تا ۳ هزار نفر و آمار فوتی‌ها به زیر ۱۰۰ نفر کاهش یافته است.

حالا سوال اینجاست که این آتش در حال گسترش، چطور مهار شد که حالا – به مدد الهی – رو به خاموشی می‌رود؟

دست به کار شدن، پیش از آغاز مسئولیت؛ آیت‌الله رئیسی اندکی بعد از آنکه با رأی مردم به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد و پیش از آنکه رسما مسئولیت به وی واگذار شود، در طی دو تا سه هفته، چند نشست کاری با دست‌اندرکاران تهیه واکسن برگزار کرد تا با اشراف بیشتری نسبت به موضوع تامین واکسن و موانع و راه‌های آن، وارد پاستور شود.

نتیجه این نشست‌های غیررسمی و البته جدی، آنهم در شرایطی که هنوز رسما وظیفه‌ای بر دوش فرد منتخب قرار نگرفته بود، زمینه را برای پیگیری جدی و دقیق نیاز مردم به واکسن و دارو فراهم کرد.

پیگیری مستقیم، پس از آغاز مسئولیت؛ رئیس جمهور، بعد از شروع رسمی مسئولیتش، با بیان اینکه اولویت اصلی کشور حفظ سلامتی و جان مردم در مقابل سیل ویرانگر کروناست و در شرایطی که خط تولید واکسن‌های داخلی به دلیل تحریم تجهیزات فنی آن توسط مدعیان حقوق بشر با توقف روبرو شده بود، شخصا وارد میدان شد و برای تامین و واردات واکسن مورد نیاز جامعه، خودش با مقامات همتای خود در کشور‌های تولیدکننده واکسن تماس گرفت.

علاوه بر رئیس جمهور، وزرای بهداشت و امور خارجه به فاصله چند ساعت بعد از رأی اعتماد، نشست مشترک برگزار کرده و راه‌های تامین سریعتر واکسن مورد نیاز مردم را بررسی و جمع‌بندی کردند.

در نتیجه این رویکرد متفاوت از گذشته، در حالی که تا ۲۲ مردادماه تنها ۱۸ میلیون دوز واکسن در کشور تزریق شده بود، آمار واردات واکسن به سرعت افزایش یافت؛ تا جایی که تا اواخر هفته گذشته، حدود ۱۱۰ میلیون دوز واکسن در کشور تزریق شده است.

افزایش تعداد مراکز واکسیناسیون؛ علاوه بر افزایش حجم واکسن‌های وارداتی، افزایش تعداد مراکز واکسیناسیون و برنامه‌ریزی برای دسترسی سریع مردم به این مراکز و جلوگیری از ازدحام، زمینه را برای تسریع در واکسیناسیون و کاهش آمار بیماری فراهم کرد.
اقدامات کنترلی و نظارت مستمر بر مرزها؛ در شرایطی که تا پیش از تشکیل دولت جدید، مسئولان دولت سابق با بهانه‌های عجیب و غریب، هشدار‌های مسئولان وزارت بهداشت را برای کنترل مرز‌ها نشنیده می‌گرفتند، اما جدیت مسئولان جدید وزارت کشور به عنوان متولیان کمیته امنیتی و انتظامی ستاد کرونا، باعث جدیت در کنترل مرز‌ها و جلوگیری از ورود افراد مشکوک و یا مبتلا به کشور شد.
بازدید‌های میدانی رئیس جمهور و وزیر بهداشت؛ رئیس جمهور علاوه بر پیگیری‌های رسمی و اداری، در کف میدان هم حاضر بوده و از نزدیک با مردم صحبت کرده است؛ نخستین گام این حضور میدانی هم، حضور سرزده در داروخانه ۲۹ فروردین در اوج روز‌های کرونا و گرفتاری مردم بود که نتیجه آن، در مدیریت بهتر مراکز توزیع دارو و خلوت‌تر شدن آن‌ها دیده شد.

دکتر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت با اشاره به تلاش همه نیرو‌ها و دستگاه‌های مختلف در مسیر مبارزه با کرونا در ایران، گفته است: فکر می‌کردیم واکسن به صورت باران ببارد، اما با لطف خدا به صورت سیل آمد. امروز به مرحله ۸۵ درصد تزریق دُز اول در کشور رسیده‌ایم و حدود ۷۰ درصد دُز دوم را دریافت کرده‌اند و در برخی استان‌ها این میزان به ۷۸ درصد رسیده است؛ ضمن اینکه در برخی استان‌ها ۹۳ درصد افراد دز اول را دریافت کردند.

به گفته وزیر بهداشت، حدود ۱۵۰ میلیون دُز واکسن وارد کشور شده و ۲۰ میلیون دُز هم واکسن تولید داخل داریم.

وی با تاکید بر اینکه حالا حالا‌ها کرونا در دنیا وجود دارد و باید با آن زندگی کنیم، تاکید کرده است: کمیته علمی بسیار قوی داریم و همه درمان‌های طب رایج و سنتی رصد می‌شود.

وزیر بهداشت همچنین با اشاره به نظارت بر ورودی‌های خارجی به کشور، گفته است: سیاست ما، حمایت از تولید واکسن داخلی بوده و با توجه به وضعیت نامشخص کرونا، واکسن‌های داخلی به ما اطمینان قلبی می‌دهد و فعلا تا ۲۰ درصد امکان صادرات را دارند.

امید مردم در گروی مسئولیت‌شناسی مسئولان

تجربه ۱۰۰ روز اخیر و نحوه مدیریت بیماری کرونا توسط دولتمردان جدید و صیانت از جان مردم، به جای پشت میز نشستن‌ها و جلسات مجازی و کلیشه‌ای، نشان داد که وقتی مسئولان کشور، مدبرانه، صادقانه و با همه توان وارد میدان می‌شوند و برای رفع مشکلات تلاش می‌کنند، مردم هم مشکلات را تحمل کرده و با مسئولان همراهی می‌کنند.

این مدل مدیریتی، نه فقط در ماجرای کرونا و سلامت، که در همه بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی باید سرلوحه مسئولان کشور باشد تا امید مردم به فردایی بهتر افزایش یابد.

 

ارسال نظرات